interview of 中原 亜梨沙 Arisa Nakahara website

日本語

日本語

1153501_DSCN2122-2_2.jpgスクリーンショット (42).png

1. あなたとあなたの住んでるところについて、簡単に教えて下さい。

日本の埼玉県岩槻という場所に住んでいます。
日本人形の町としても有名で職人さんが多くいらっしゃいます。

2. どうして画家になったのですか?

小さい頃から絵を描くことが好きでした。絵を描いていると頭で考えていたことが目に見える形となって紙の上に現れ、それがとても面白かったことを覚えています。
しかし、イメージと自分の絵にズレを感じもっと画力をつけたいと思い描き続けていたら今になりました。趣味ではなく職業にしたいという思いも幼い頃から強かったように思います。
1153379_profile_photo.jpg
3. 子どもの頃の印象に残っている思い出は??

夏祭りの時、初めて見た花火です。 夜空に輝く光と今までに聞いたことのないような体全体に響く音に圧倒されました。力強く空高くまで上がり大輪の花を咲かせたと思ったら一瞬のうちに消えてゆく様子を今でもはっきりと覚えています。

4. あなたのその仕事はフェミニスト(女性権拡張論者)としても位置付けられますか?

私が女性像を描き続けているのは、一番実感が持てるモチーフだからです。何をもって「女性」とするかは難しいところですが、学生の頃から色々な対象を描いた中で今のスタイルが自分の思いを託すのに一番合っていると思います。女性にモデルはおらず、誰でもない誰かを描いています。女性でありながら花でもあり、生命の象徴として描き続けて行きたいです。

5. 画集「ゆうなれば花」について少し教えて下さい。

「ゆうなれば花」とは「例えて言うなら花」という意味です。私はモチーフで花を描くことが多いのですが花は満開だけが美しいのでなく、蕾の時期や咲きかけの時期、どの場面を切り取ってみても揺るぎなく、枯れゆくことさえも次へのスタートだと思っています。人も、年齢に関わらずいつでも歩き出せるという思いを花と人物像に託し制作しています。
今まで自分が何をみてきたのか、何を伝えたかったのか、全ての作品の根底に流れるものを探る手がかりのような画集になりました。

6. Lee Cooperとのコラボを読みました。そのことについて少し教えて下さい。それはあなたの仕事にどう影響しましたか?

取材をしていただくときにいつも思うことですが、「伝えたい」という気持ちがどれだけ大切かを痛感します。話すことで頭の中が整理されこれから進むべき道が自然と見えてきます。

7. 芸術家は社会に対して任務(使命)があると思いますか?

あると思います。でも正直な気持ちは、まだ自分に何ができるかはわかりません。
私にとって絵を描くことは生きて行くための覚悟です。幼い頃から「死」に対してとりとめのない不安を抱き続けてきました。しかし、限られた命の中で姿のみえない「死」を追いかけることに時間を費やすのではなく、絵を描くことで生きた証をそこに刻み、今私はたくましく生きているのだと自分自身が納得したいと思っています。
そういった思いで描く絵が観てくださる方にどう響くかはわかりませんが、描き続けることで私にできる使命を見つけて行きたいと思っています。

8. 好きな芸術家とそれぞれへのコメントを少し下さい。

Aubrey Vincent Beardsley・・・ビアズリーの作品を知ったのは中学生の頃だったと思うのですが、白と黒の線と面でこれほどまで世界観を確立できるものかと驚いた事を覚えています。大胆な構図は見るたびに興味を掻き立てられます。
1153390_1_16.jpg

Gustav Klimt・・・クリムトが描くエロスは優美でありときに儚い。どの作品にも生と死の共存があり、生きることは同時に死ぬことも引き受けなければならないというメッセージを私は強く感じます。私のテーマと重なるところが多くとても影響を受けています。
1153391_2_13.jpg

河鍋暁斎・・・デフォルメされたモチーフは対象を知り尽くしているからこそできる技であり、なおかつユーモアも忘れない暁斎の作品は見ていて飽きることはありません。勢いのある筆運びは絵でありながら時間の経過と風を感じることができます。
1153392_k_2.jpg

宮崎駿・・・簡単には解決できない問題でも目をそらすことなく挑み続ける姿勢に感銘を受けています。また宮崎監督が描く「成長」の過程がとても好きです。一見、他人からみたらごくわずかな成長でも、本人の中ではかけがえのない一歩であったり宮崎監督の映画を見ていると自然と希望が湧いてきます。特に「魔女の宅急便」と「千と千尋の神隠し」が好きで、制作に行き詰まった時に観ています。
1153393_4_14.jpg

9. 将来のプランは?

絵を描き続けること。毎日自分を更新していきたいです。

ENGLISH

ENGLISH

1153501_DSCN2122-2_2.jpgスクリーンショット (42).png

1.
Tell us a little about yourself and the place where you live

I'm living in Iwatsuki-city, of Saitama prefecture, Japan. The city is famous for Japanese doll. Many craftsmen are there as well.

2.
Why did you become an artist?

I've liked drawing since I was kid. When I draw on the paper, visually I could see the picture or the shape that I imagined inside my head. It was fun for me.
But, practicing to fix the difference between the image in my head and the one on drawing makes time go quickly, then I'm here today.
So I think I probably wanted to draw not just for my hobby, but as work.
1153379_profile_photo.jpg

3.
What is the most vivid memory from your childhood?

I clearly remember the fireworks of summer festival when I saw first time in my life. I was impressed the shinny sparkle in the dark sky and the sound never heard. I never forget that picture the firework goes up highly, blossoms like a huge flower, and disappers in a second.

4.
Do you characterize your work as feminist? Why?

The reason why I'm drawing a female is that it is the best motif for me. I drew a lot of theme and subjects, but i think it is the best motif to express my idea and thought. There is no model for the lady I draw. I draw the woman as a flower, and as a symble of life.

5.
Tell us a little bit about your art book 'Yunareba Hana'

"Yunareba Hana" means " Speaking of example, it is a flower". I draw flowers a lot. The flower is beautiful not only when it's blossoming, but also in bud, nad when starting to blossom. Even the moment of dying, I think it is the start of next life. I believe that people also could start anyting anytime regardless the age. I put my thought in the works when I draw. The collection of my works becomes a book that you can seek my belief going on the core of each works.

6.
I read about your collaboration with Lee Cooper. Tell us a little about it. How does it help you to promote your art work?

Every time I have a interview, I always feel the importance of enthusiasm that "I want to tell". By speaking, my head slowly organizes my feeling inside, then I come to see the way I need to go next.

7.
Do you think that an artist has an obligation to society?

Yes, but to be hornest, I still don't know what I can do. For me, drawing is to live hard. I had been scared about death. But I stopped spending time to think about what I'm scared. I decided to put all my energy and time to drawing I love. Which leaves proof I lived in this world. I would like to keep seeking the role in this society by the drawing.

8.
Make a top5 of your favorite artists and a short comment for everyone

Aubrey Vincent Beardsley
⇒Probably I was in Junior High School when I knew his works. I was surprised how the line and curve without the color make the wonderful world on the paper. The dynamic composition attracts me.
1153390_1_16.jpg

Gustav Klimt
⇒The Eroticism that Klimt draws is elegant and gives short-lived. Each works has live and death. I strongly feel the message that living implies that we have to accept the death. It is similar to my theme, and I was influenced by his works.
1153391_2_13.jpg

Kyosai Kawanabe
⇒The deformed motif is the technique proved how his eyes caught the model in detail, and his works have some humor, which gives me untired. Powerful drawing makes me feel the flow of time and the wind flows.
1153392_k_2.jpg

Hayao Miyazaki
⇒I'm impressed that he always challenges harder problems. Also I like the process of the growth, which he makes in his works. I learned the little growth from the others might be a great one for myself. His movies give a hope. Especially, I love "Kiki's delivery service" and "Spirited Away". I watch them when I get straggled.
1153393_4_14.jpg


9.
Your future plans?

It is to keep drawing. I would like to "renovate" myself everyday.

中 原 亜 梨 沙
Arisa Nakahara website


top gashu.jpg
fb top.jpg
twitter.jpg